Mitä on tehtävä, jos joutuu petoksen uhriksi

Mastercard on ottanut käyttöön turvatoimen, joka auttaa suojaamaan yritystäsi

Kun epäilet rikosta

Jos työntekijäsi havaitsevat jotain epäilyttävää kortin tai kortinhaltijan suhteen, pyydä heitä soittamaan tilittäjän asiakaspalveluun ja pyytämään koodi 10 -valtuutus (Code 10 authorisation).

Koodi 10 -valtuutuspyynnöllä ilmoitetaan epäillystä rikkomuksesta ilman, että asiakas huomaa sen. Koodi 10:tä koskevan puhelun aikana maksupääte saa tiedon tapahtumasta. Asiasta soittanut työntekijä yhdistetään erikoisosastolle, joka antaa hänelle toimintaohjeita.

Koodi 10: Pyytää valtuutus

Opeta työntekijäsi pysymään rauhallisina, jos he epäilevät rikkomusta. Huolehdi siitä, että he soittavat välittömästi keskukseen. Kun asiankäsittelijä vastaa, työntekijöidesi on sanottava "Minulla on koodi 10 -valtuutuspyyntö". Noudata näitä vaiheita:

  • Pysy rauhallisena ja vältä huolestuttamasta kortinhaltijaa.
  • Pidä kortti kädessäsi.
  • Vastaa asiankäsittelijän kysymyksiin normaalilla äänensävyllä "kyllä" tai "ei".
  • Noudata asiankäsittelijän ohjeita.
  • Oman turvallisuutesi vuoksi työntekijän ei tule missään tapauksessa ottaa asiaa esille asiakkaan kanssa.

Raportoi rikkomus

Ennalta ehkäisevistä  varotoimista huolimatta rikkomuksia voi joskus tapahtua. Sijoita petoksen raportointia koskevat yhteystiedot helposti saataville ja varmista, että työntekijäsi osaavat käyttää niitä.

Kehen sinun on otettava yhteyttä

Jos joudut petoksen kohteeksi, pyydä apua seuraavilta:

  • Pankkisi
  • Oikeusasiamiehesi
  • Paikallinen poliisiviranomainen