Tavallisia kysymyksiä

Mastercard-korttia koskevia kysymyksiä

Kysymyksiä ja vastauksia

K: Minkätyyppisiä kortteja on saatavilla?

V: Tarjoamme monia eri tuotteita Mastercard-tuotemerkillä — maksa myöhemmin, maksa nyt, esimaksettu kortti ja lähimaksamis-kortti (PayPass). Kysy korttisi myöntäjältä, mitä tuotteita hänellä on. 

K: Miten hankin Mastercard-kortin?

V: Kaikki suurimmat rahoituslaitokset myöntävät Mastercard-kortteja. Lue tuotteitamme koskeva kappale löytääksesi tarpeisiisi sopivan Mastercard-kortin. Tuotteita koskevasta kappaleesta löytyy linkkejä kortin myöntäjiin ja muuta tietoa.

K: Onko Mastercard maailmanlaajuisesti hyväksytty?

V: Kyllä, Mastercard-kortin tunnisteella (tai Mastro/Cirrus-tunniste riippuen korttityypistäsi) merkityt kaupat ja pankkiautomaatit hyväksyvät Mastercard-kortin kaikkialla maailmassa.

K: Kenelle minun on soitettava, jos minulla on ongelmia Mastercard-korttinia kanssa?

V: Jos sinulle tulee ongelmia kortin kanssa (ulkomailla tai kotimaassa), sinun on soitettava kortin myöntäneeseen pankkiin/rahalaitokseen. Kortin myöntäjän puhelinnumero löytyy kortin kääntöpuolelta. Voit myös soittaa maksutta globaaliin asiakaspalveluumme.

K: Mikä on Maestro-kortti?

V: Se on pankkikortti, joka on kytketty nykyiseen pankkitiliisi. Kun käytät korttia, ostosumma veloitetaan välittömästi tililtäsi. Sitä voidaan käyttää pankkiautomaateissa ja Maestro-tunnisteella varustetuissa liikkeissä ympäri maailman.

K: Mitä minun tehtävä, jos kadotan korttini tai se varastetaan?

V: Jos kadotat korttisi, sinun on otettava välittömästi yhteyttä pankkiisi. Varotoimenpiteenä me neuvomme, että säilytät pankin puhelinnumeroa erillään lompakostasi. Ulkomailla saatavasta avusta saat enemmän tietoa lukemalla Asiakaspalvelustamme ja soittamalla sen maan palvelunumeroon, jossa olet.

K: Miten löydän pankkiautomaatin?

V: Löydät pankkiautomaatin Etsi pankkiautomaatti -palvelumme avulla. Tämä palvelu toimii kaikkialla maailmassa ja siinä on lueteltu kaikki pankkiautomaatit, jotka hyväksyvät Mastercardin, Maestron ja Cirrusen.

Ei kysymyksiä käytettävissä

1 - Mastercardin SecureCode®-avaimesta

 

 

K: Millä tavalla Mastercard SecureCode suojaa minua?

V: Antamalla SecureCoden ostaessasi kaupassa, joka on mukana ohjelmassa vahvistat, että olet kortin oikeutettu haltija. Jos annettu SecureCode on virheellinen, ostosta ei voi suorittaa. Vaikka joku henkilö tietää luottokortti- tai pankkikorttinumerosi, ostosta ei voida suorittaa ilman SecureCode-avainta kaupoissa, jotka ovat mukana ohjelmassa.

K: Kuinka SecureCode toimii, kun ostan verkossa?

V: Ostoprosessi ei muutu verkossa, paitsi että sinulta pyydetään kassalla SecureCode-avainta. SecureCode-avainta ei luovuteta koskaan kaupalle/myyjälle.

K: Kysymys: Voinko ostaa kaupoissa, jotka hyväksyvät Mastercard-kortin, mutta joilla ei ole Mastercard SecureCode-avainta?

V: Kyllä, sinulta ei pyydetä näiden ostosten yhteydessä SecureCode-avainta. 

2 - Ano Mastercard SecureCode

 

 

K: Mitä korttia minun on käytettävä? Tarvitsenko uuden kortin voidakseni käyttää Mastercard SecureCode-avainta?

V: Jos Mastercard-korttisi ovat peräisin ohjelmaan osallistuvalta kortin myöntäjältä, sinulla voi olla mikä tahansa luottokortti tai pankkikortti, kaikki toimivat. Kysy korttisi myöntäjältä, jos he käyttävät SecureCode-avainta. 

K: Kuinka monta korttia voin rekisteröidä Mastercard SecureCode-avaimella?

V: Suosittelemme, että rekisteröit SecureCoden kaikkiin Mastercard-kortteihisi! Voit rekisteröidä kuinka monta korttia tahansa.

3 - Mastercard SecureCode-avaimella ostaminen

 

 

K: Mistä saan tietää, mitkä kaupat osallistuvat Mastercardin SecureCodeen?

V: Useimmat liittyneet myymälät ovat asettaneet Mastercardin SecureCoden tunnuksen näkyvästi esille. Ne voivat olla myös liittyneitä, mutta eivät ole vielä saaneet tunnusta. 

K: Miten verkkokaupat voivat tietää, että olen rekisteröitynyt Mastercard SecureCode-käyttäjä?

V: Kun anot korttia, joka on suojattu Mastercard SecureCode-avaimella, kaupat ja vähittäismyyjät tunnistavat Mastercard-numerosi transaktion aikana. 

K: Mitä tapahtuu, kun käytän SecureCode-avaintani palveluun liittyneen kauppiaan luona?

V: Sinun ei tarvitse kirjautua sisään eikä rekisteröityä mihinkään. Kun ostat liittyneeltä kauppiaalta tai kaupasta ja annat kortin tiedot maksun yhteydessä, sinua pyydetään automaattisesti syöttämään SecureCode. Kun ostos on tarkastettu ja henkilökohtainen viestisi on oikea, turvakoodi on helppo syöttää ja kauppa voidaan saattaa loppuun.

K: Mikä on henkilökohtainen viesti?

V: Henkilökohtaisen viesti luodaan rekisteröinnin yhteydessä. Joka kerta, kun ostat verkossa palveluun liittyneeltä kauppiaalta tai kaupasta, sinua pyydetään syöttämään SecureCode. Kun olet tehnyt sen, henkilökohtainen viestisi näkyy ja vahvistaa yhteyden kortin myöntäjään. Jos henkilökohtainen viestisi ponnahdusikkunassa ei ole oikea, älä kirjoita sitä SecureCodeen, vaan ota välittömästi yhteyttä asiakaspalveluun soittamalla kortin kääntöpuolella olevaan numeroon ja raportoi väärinkäyttö. 

K: Kuinka SecureCode muuttaa ostamistamme verkossa.

V: Verkkomaksaminen ei muutu, paitsi että nyt syötät SecureCodesi oston lopussa. Myymälä tai myyjä eivät koskaan pysty näkemään SecureCodeasi. 

K: Voinko käyttää Mastercardiani, vaikka myymälät eivät ole liittyneet Mastercardin SecureCode-palveluun ?

V: Kyllä, mutta sinua ei pyydetä siinä tapauksessa syöttämään SecureCodesi.  

K: Olen kauppias ja haluan tarjota asiakkailleni SecureCode-avaimen. Mistä löydän lisätietoja?

V: Liittymisestä Mastercard SecureCode-palveluun saat osoitteesta: www.securecodemerchant.com

4 - Turvallisuus ja salassapitovelvollisuus

 

 

K: Mistä saan lisätietoja Mastercard SecureCodesta?

V: Lue korttiasi ja Mastercard SecureCodea koskevat ehdot kortin myöntäjän sivustosta. 

K: Mistä voin lukea tietosuojalaista?

V: Juuri sinun korttiasi koskevaa tietosuojalain löydät kortin myöntäjän verkkosivustosta. 

Ei kysymyksiä käytettävissä

1 - Yleisiä kysymyksiä Masterpass-maksujärjestelmästä.

 

 

K: Mikä on Masterpass?

V: MasterpassTM on Mastercardin maksujärjestelmä, jota voi käyttää mobiilipankkisovelluksen kanssa, ja joka mahdollistaa helpot, nopeat ja turvalliset maksutapahtumat verkossa. Voit tallentaa kortti– ja toimitustietosi yhteen turvattuun paikkaan, joten sinun ei tarvitse täyttää näitä tietoja joka kerta erikseen kun teet ostoksia verkossa.

K: Mitä kortteja voin käyttää ja lisätä Masterpassiin?

V: Voit käyttää kortteja jotka ovat verkkokauppojen hyväksymiä. Voit lisätä maksukorteiksi pankki- ja luottokortteja, sekä prepaid-maksukortteja yrityksiltä Mastercard, American Express, Diners Club, Discover, Visa ja JCB. Tämä saattaa kuitenkin vaihdella eri pankkien mobiilimaksusovellusten välillä. Ota pankkiisi yhteyttä lisätietoja varten.

K: Kuinka käytän Masterpassia, kun teen ostoksia verkossa?

V: Kun olet valmis maksamaan, paina Masterpass-maksupainiketta ja valitse maksulompakko. Avaa mobiilipankkisi ja valitse Masterpass. Valitse haluamasi maksukortti ja osoite, johon haluat tuotteen lähetettävän. Vahvista tietosi. Sen jälkeen viimeistelet ostoksesi.

Jos tiedoistasi puuttuu kortti tai osoite, voit lisätä sen Masterpassiin oston yhteydessä.*

*tämä riippuu siitä minkä pankin mobiilimaksusovellusta käytät.

K: Onko Masterpassin käyttö turvallista?

V: Kun kirjaudut maksulompakkoon, käytät tähän pankkisi hyväksymää tunnistautumisjärjestelmää. Tärkein prioriteettimme on suojata henkilökohtaisia tietojasi. Tallennetut tiedot käsitellään turvallisesti. Masterpass käyttää pankkisi kautta monia eri turvatasoja ja vahvaa tunnistautumisjärjestelmää.

K: Onko Masterpassin käyttö maksullista?

V: Ei, tällä hetkellä Masterpassin käyttö on maksutonta.

K: Kuinka voin olla yhteydessä Masterpass-asiakaspalveluun?

V: Sinun kannattaa olla yhteydessä pankkiin, jonka kautta käytät omaa mobiilipankkiasi ja Masterpassia.

2 – Tervetuloa Masterpassin käyttäjäksi

 

 

K: Kuinka saan käyttööni Masterpassin digitaalisen lompakon?

V: Masterpass on valittavissa yhtenä ominaisuutena mobiilipankissasi. On monia eri tapoja lisätä Masterpass käyttöösi: voit tehdä sen suoraan pankkisi verkkosivulla, osoitteessa www.masterpass.com tai käynnissä olevan verkko-ostoksen yhteydessä. Voit ladata pankkisi mobiilipankkisovelluksen Google Playn ja Appstoren kautta. Tarvitset tähän älypuhelimen, jossa on toimiva internet-yhteys, sähköpostiosoitteen ja puhelinnumeron. Joissain tapauksissa sinun tulee olla Masterpassia tarjoavan pankin asiakas ja käyttää vähintään yhtä heidän maksukorttiaan, voidaksesi ottaa Masterpassin käyttöön mobiilipankin kautta.

K: Missä voin tänä päivänä käyttää Masterpassia?

V: Voit käyttää Masterpassia verkkokaupoissa, joissa näet Masterpass-maksupainikkeen – sillä edellytyksellä, että käyttämäsi maksukortti on verkkokaupan tukema. Maksukortissa ei myöskään saa olla päällä verkkokaupan estoa. Masterpass Shop Now -osoitteessa löydät tietoa siitä mitkä kaupat tarjoavat maksamiseen Masterpassia.

K: Mitkä verkkoselaimet tukevat Masterpassia?

V: Masterpass toimii kaikissa nykypäivän selaimissa, kuten Chrome, Firefox, Safari ja Internet Explorer 11 -selaimissa. Voit myös käyttää Masterpassia tableteilla ja mobiililaitteilla, jotka käyttävät iOS tai Android-käyttöjärjestelmää.

3 – Hallinnoi digitaalista lompakkoasi

 

 

K: Miten päivitän numeroni tai sähköpostiosoitteeni?

V: Voit helposti kirjautua Masterpassiin mobiilipankkisi kautta. Toimenpide saattaa vaihdella pankin mukaan.

K: Olen unohtanut, mikä sähkopostiosoitteeni on rekisteröity Masterpassiin, mitä teen?

V: Puhelimen maksuasetuksissa on kohta, josta löydät rekisteröimäsi sähköpostiosoitteen. Jos tahdot vaihtaa sen, voit tehdä sen samalla kun kirjaudut digitaaliseen lompakkoosi.

K: Olen unohtanut, minkä puhelinnumeron olen rekisteröinyt Masterpassiin, mitä teen?

V: Löydät rekisteröimäsi puhelinnumeron mobiilimaksusovelluksestasi. Jos tahdot vaihtaa puhelinnumeron, voit tehdä sen kirjautuessasi sovellukseen.

K: Voinko vaihtaa oletuskielen asetuksista?

V: Ota yhteyttä pankkiin, jonka kautta käytät Masterpassia, sillä tämä käytäntö voi vaihdella pankin mukaan.

K: En voi kirjautua mobiilipankkiini käyttääkseni Masterpassia? Mitä teen?

V: Ota yhteyttä siihen pankkiin, jonka mobiilipankkia käytät.

K: Kuinka poistan Masterpassin?

V: Tämä voi vaihdella Masterpassia tarjoavan pankin mukaan. Ota siis yhteyttä suoraan pankkiin.

4 – Mastercard ja turvallisuus

 

 

K: Mitä teen jos unohdan tunnistautumiseen tarkoitetun salasanani?

V: Ota yhteyttä siihen pankkiin, jonka mobiilipankkia käytät.

K: Miksi minulta välillä verkkomaksamisen yhteydessä kysytään tunnistautumista Mastercard Secure Code –tunnuksella tai Verified by Visa –tunnuksella?

V: Tunnistautumisella varmennamme henkilöllisyytesi.

 

Lisätietoja liittyen Mastercard SecureCode –tunnistautumisesta sivulla www.mastercard.us
Lisätietoja Verified by Visa -tunnistautumisesta sivulla www.usa.visa.com

K: Mitä minun pitää tehdä, jos puhelimeni häviää tai se varastetaan?

V: Lukitse mobiilipankkisi pankkisi kautta. Sinun ei tarvitse lukita korttejasi, koska niiden tiedot eivät ole tallennettuina puhelimeesi. Ota pankkiisi yhteyttä, kun haluat lisätietoja.

5 – Hallinnoi kortteja

 

 

K: Miten lisään maksukortin Masterpassiin?

V: Voit tehdä tämän kirjautumalla mobiilipankkiisi. Toimenpiteet vaihtelevat sen mukaan, minkä pankin kautta olet hankkinut Mastercard-korttisi.

K: Miten päivitän korttitietoni?

V: Jotkut pankit päivittävät korttitietoja automaattisesti. Toisissa tapauksissa sinun täytyy päivittää tietosi manuaalisesti. Voit tehdä sen kirjautumalla mobiilipankkiisi. Toimenpiteet voivat vaihdella pankin mukaan.

K: Kuinka poistan maksukortin?

V: Tämä voi vaihdella riippuen siitä, minkä pankin kautta käytät Masterpassia. Tässä tapauksessa ota suoraan pankkiisi yhteyttä.

K: Haluan vaihtaa Masterpassini oletusmaksukortin. Kuinka teen sen?

V: Tämä voi vaihdella riippuen siitä, minkä pankin maksukorttiin olet liittänyt Masterpassin. Tässä tapauksessa ota suoraan pankkiisi yhteyttä.

K: Mikä on kauppakohtainen maksukortti ja voiko sitä käyttää Masterpassin kanssa?

V: Kauppakohtaiset kortit ovat pankkikortteja, jotka ovat tiettyjen kauppojen hyväksymiä ja jotka eivät toimi Mastercardin tai Visan alla. Tällä hetkellä näitä kortteja ei voi yhdistää Masterpassiin.

6 – Hallinnoi toimitusosoitteita

 

 

K: Kuinka lisään uuden toimitusosoitteen?

V: Tämä voi vaihdella pankin mukaan. Joissain tapauksissa toimitusosoite tallentuu automaattisesti Masterpassiin pankkisi kautta. Voit myös helposti lisätä toimitusosotteita painamalla “lisää” mobiililompakossasi.

K: Kuinka päivitän toimitusosoitteen?

V: Kirjaudu mobiilipankkiisi ja päivitä uusi osoite Masterpassiin.

K: Miten poistan toimitusosoitteen?

V: Tämä riippuu siitä, minkä pankin kautta olet hankkinut Masterpassin. 

7 – Maksa Masterpassilla.

 

 

K: Tahdon käyttää eri toimitusosoitetta kuin Masterpassiin tallennettua oletusosoitetta. Miten toimin?

V: Kun olet kirjautuneena mobiilipankkiisi, voit valita eri toimitusosoitteen kuin sen, mikä on oletusosoitteena. Valitse tallentamistasi toimitusosoitteista tai lisää uusi osoite.

K: Voinko lisätä postilaatikon toimitus- tai laskutusosoitteeksi?

V: Kyllä, voit tallentaa postilaatikon Masterpassiin toimitus- tai laskutusosoitteeksi. Jotkut verkkokaupat eivät toimita postilaatikkoihin, joten on parasta tarkistaa kaupan omat toimitusehdot ennen kuin valitset tuotteen toimitettavaksi postilaatikkoon.

K: Mitä teen, jos maksukorttiani ei hyväksytä oston yhteydessä?

V: Varmista että valitsemasi maksukortti toimii kyseisessä kaupassa ja että kortin tiedot ovat päivitettyina Masterpassiin oikein. Jos korttia ei hyväksytä, et voi maksaa valitsemallasi kortilla ja kortin maksulogo deaktivoituu. Sen sijaan kokeile toista korttia. Jos maksukortin tiedot ovat oikein, ota yhteyttä korttisi myöntäneeseen pankkiin. Pankkisi asiakaspalvelun puhelinnumerot löytyvät yleensä maksukortin takaosasta.

K: Miksi en saa toimitusta valitsemaani osoitteeseen?

V: Kaikkilla kaupoilla on omat toimitusehtonsa. Jos kauppa ei voi toimittaa johonkin tallentamistasi osoitteista, osoitekuvake deaktivoituu.

Jos mahdollista, valitse toinen toimitusosoite. Jos tämä ei ole mahdollista, ota kauppaan yhteyttä lisätietoja varten.

K: Maksaessa painan Masterpass-nappia kaupan verkkosivuilla. Kuinka pääsen Masterpassiin?

V: Painettuasi Masterpass-nappia, valitse pankki, jonka maksusovellukseen olet lisännyt Masterpassin. Jos et näe pankkisi logoa, tarkista, että olet valinnut oikean maan ja kielen. Kun olet valinnut pankin, valitse haluamasi maksukortti ja Masterpass puhelimelta. Voit hyväksyä ostoksen puhelimllasi. Tulevia ostoksia varten (jos selaimesi tukee evästeitä) valitse “Muista Minut”, jotta ensi kerralla voit kirjautua Masterpassiin suoraan.

K: Kuinka kirjaudun Masterpassiin kassalla, jos minulla ei ole Masterpassia?

V: Paina Masterpass–nappia kaupassa, joka tukee Masterpassia. Valitse mobiilipankki, jota haluat käyttää ja jonka käyttäjäksi haluat rekisteröityä, ja seuraa ohjeita.

Voit sen jälkeen käyttää Masterpassia maksamiseen paikoissa, joissa näet Masterpass-kuvakkeen.

K: Minulla on jo käytössä Masterpass. Voinko käyttää sitä myös toisen pankin kautta?

V: Sinulla voi olla käytössä monen eri pankin kautta Masterpass samaan aikaan. Sinulla voi kuitenkin olla vain yksi Masterpass käytössä pankkia kohden. Kun valitset verkkokaupassa maksutavaksi Masterpassin, pääset käsiksi kaikkiin mobiilimaksusovelluksiin, jotka tukevat Masterpassia.

K: Kuinka voin vaihtaa käyttämääni maksusovellusta maksaessani Masterpassilla?

V: Kirjautumissivun oikeasta alakulmasta on mahdollista valita toinen maksusovellus. Klikkaa lompakko-kuvaketta.

8 – Väärinkäytön estäminen/Ilmoita väärinkäytöstä.

 

 

K: Mitä minun täytyy tehdä, jos epäilen että korttiani on käytetty väärin?

V: Ota nykyisen korttisi myöntäneeseen pankkiin yhteyttä.

Ei kysymyksiä käytettävissä
K: Mistä saan lisätietoja Mastercard SecureCodesta?

V: Lue korttiasi ja Mastercard SecureCode-avainta koskevat ehdot kortin myöntäjän sivustosta. 

 

K: Mistä voin lukea tietosuojalaista?

V: Juuri sinun korttiasi koskevan tietosuojalain löydät kortin myöntäjän verkkosivustosta.

Ei kysymyksiä käytettävissä
K : Onko sinulla vaikeuksia käyttää tai päästä sivustolle mastercard.com?

V : Tämä sivusto on optimoitu seuraaville selaimille:

  • Google Chrome (viimeisin versio)
  • Firefox (viimeisin versio)
  • Internet Explorer 11 (viimeisin versio)
  • Safari (viimeisin versio)
Ei kysymyksiä käytettävissä
Ei kysymyksiä käytettävissä

Lisää kysymyksiä?

Mikäli et löydä tästä kaikkia vastauksia Mastercard-korttia, korttitiliäsi ja erikoisehtoja ja määräyksiä koskeviin kysymyksiisi, ota yhteyttä kortin myöntäneen pankin tai rahoituslaitoksen asiakaspalveluun.